Radim Hasalík je specialista na výkonostní online marketing. Jak blízko k sobě mají markeťák a designer? Je marketing vůbec potřeba?

 

 

  • Řadu let jste byl na volné noze, nyní působíte v Datartu. Co vás vedlo k tomu se naplno věnovat jedné firmě?

Dostal jsem zajímavou nabídku na spolupráci a možnost vybudovat si vlastní tým výkonnostního online marketingu.  Působím v týmu pěti vedoucích, kteří v DATARTu odpovídají za jednotlivé obory marketingu a mají své vlastní týmy.  Mám na starosti reklamu ve vyhledávání, zbožové vyhledávače a marketing ve vyhledávačích (SEO). Čtyři roky na volné noze byly fajn, ale současná pozice mi umožňuje lépe sledovat a zavádět některé novinky. Navíc jsem získal zázemí předního hráče v oblasti maloobchodního prodeje elektrospotřebičů. Jsou to zajímavé zkušenosti a spolupráce si vážím.

 

  • Na Facebooku jste založil a spravujete několik skupin, například pro podnikatele a živnostníky. To je asi časově velmi náročné.

Největší skupina Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností čítá přes 13 000 členů. Nejsem na to sám. Pomáhají mi dobrovolníci z řad členů.

 

  • Jako markeťák se s grafickým designem setkáváte denně. Spolupracujete nějak úžeji s grafiky?

Od grafiků dostávám hlavně podklady pro reklamní kampaně nebo s nimi tvořím webové stránky.

 

  • Jak spolupráce probíhá? Máte raději, když je to po vašem, nebo si rád poslechnete názor druhé strany a společně hledáte nejlepší řešení?

V případě DATARTu je to pevně dané a svým kolegům z kreativního oddělení důvěřuji. V minulosti jsem s grafiky také spolupracoval a tam hodně záleželo na jejich zkušenostech. Zjistil jsem například, že pokud grafik dělá hlavně letáky, musím ho v případě webu hodně usměrňovat. Platí tam totiž úplně jiná pravidla.

 

  • Pomineme-li práci markeťáka, copywritera apod., jak moc ovlivňuje grafické ztvárnění efektivitu reklamy?

V řadě případů může dobrá grafika hodně pomoci. A špatná grafika může zase hodně uškodit. Zažil jsem třeba v praxi klienta, který chtěl prodávat luxusní vína. Jeho web ovšem naznačoval něco úplně jiného. Takový nesoulad je třeba velmi rychle napravit, aby grafika podporovala celkové vyznění značky.

 

  • Každý designer by měl mít jistý přesah znalostí do dalších oborů. Mezi nimi i do marketingu. Specialistu určitě nenahradí, nicméně jak jsou na tom čeští grafici?

Hodně záleží na samotných graficích, zda-li si uvědomují nutnost znát přesah a jestli se rozvíjejí ve svých znalostech byznysu i marketingu. Zkušený grafik by měl poznat, že se klient řítí do marketingového pekla a měl by ho včas zastavit. Určitě je dobré, když včas do projektu zapojí zkušeného marketingového specialistu. V opačném případě může projekt skončit nezdarem. Bohužel v Česku to není úplně obvyklé, a tak se setkávám třeba s graficky řemeslně dobře zvládnutým webem, který však ve výsledku vypadá jako přes kopírák a klienta vůbec neodlišuje od konkurence.

 

sketching-website-layout-wireframes-picjumbo-com

  • A jak je tom podle vás český design obecně?

Netroufám si hodnotit. Mojí specializací je online marketing.

 

  • Firmy často podceňují sílu marketingu, brandingu i grafického designu. Je to tak nebo je to jen můj pocit?

Je to tak. V ČR se k tomu navíc přidává snaha „udělej si sám“. Znám spousty klientů, kteří se po nocích mění na programátory, grafiky, markeťáky a dokonce také účetní. Přirovnávám to k situaci, kdy dotyčný opovrhne zkušeným chirurgem a operaci slepého střeva si nějak splácá sám na koleně. Podle toho také výsledek vypadá.

 

  • Potřebuje tedy malá lokální firma něco takového řešit?

Hodně záleží na tom, zda-li má dostatek zákazníků a dokáže fungovat samostatně bez marketingu a dalších služeb. Bude to tedy případ od případu.

 

  • Dá se něco udělat doma „na koleně“? O kolik víc přinese práce profesionála?

Na začátku podnikání většinou nezbývá nic jiného. Vzpomínám si sám na sebe. Také jsem měl na začátku logo a design stránek vyrobené svépomocí. Později jsem začal spolupracovat s HTML kodérem a profesionálním grafikem. Výsledkem bylo uvolnění času, které jsem mohl věnovat právě online marketingu.

 

  • A kde najít toho správného člověka?

Dobrý start je třeba portál Navolnenoze.cz nebo naše facebooková skupina pro hledání dodavatelů. Ideální jsou rovněž reference.

 

  • Co by měl zájemce mít připraveného, když si bude chtít najmout martkeťáka?

Trpělivost. Online marketing je hlavně o testování a zkoušení. Je to běh opravdu na velmi dlouhou trať. Zázračné tlačítko „Chci zbohatnout rychle“ neexistuje.

 

  • Plánujete do budoucna nějaký zajímavý projekt?

Ano. Mám v hlavě pár nápadů. Většina z nich souvisí s rozvojem mojí skupiny.

 

  • Díky za rozhovor a ať se vám daří.