Tak je tu první z plánované série rozhovorů s (nejen)designéry. Dnes s Tomášem Vachudou, zapáleným logotvůrcem, jak o sobě rád říká. Grafice se věnuje deset let, je jeden z nejúspěšnějších grafiků crowsoursingových portálech, založil blog Graficketipy, vydal e-book o mattepaintingu. Více o něm najdete na jeho stránkách vachudatomas.cz

 

  • Jak tě napadlo věnovat se designu?

Jsem vizuální typ. Už od mala mě bavilo tvořit cokoli, co pokud možno pěkně vypadá. V raném dětství jsem neustále kreslil, maloval, anebo něco stavěl z lega. 🙂 Pak přišla škola, což je vlastně takový stroj, který z kreativních bytostí dělá logické bytosti. Nějaké hraní a volná tvorba jde stranou na úkor pravidlům a učení (respektive memorování). V té době jsem si to neuvědomoval, ale zpětně vnímám, že to je ten důvod, proč jsem s kreslením a tvorbou v té době přestal, protože se mi relativně násilným způsobem změnilo přemýšlení. Sice jsem pak pár let poté chodil ještě do ZUŠky na výtvarku, ale to jen krátce. Takže na dlouhá léta z mého života jakékoli tvoření zmizelo.

Někdy v 8. třídě jsem si začal více všímat filmových plakátů, obalů na hry atd. a zajímalo mě, jak se to asi tvoří. Pak jsem narazil na Photoshop a seznámil jsem se s digitální grafikou a měl jsem jasno to se chci naučit. V té době jsem ale ještě neuměl anglicky a hlavně jsem měl internet přes pevnou linku, který byl drahý, takže jsem měl omezený přístup k jakýmkoli materiálům (a knihy o Photoshopu byly drahé). Tak jsem se učil pouhým zkoušením a „hraním si“ uvnitř programu. Což mě moc nebavilo a tak jsem se s Photoshopem na nějaký čas rozloučil. Vrátil jsem se k němu až po pár letech, kdy už jsem měl kvalitní internet a kdy jsem narazil na portál Tutorials.cz (nyní Tutoriarts.cz), kde byla tuna tutoriálů, které jsem postupně prošel a naučil se základy manipulace s programem. Na tyto základy jsem pak stavěl za pomocí zahraničních tutoriálů.

Čím více jsem se v programu zdokonaloval, tím více mě grafika bavila a když jsem viděl, že se grafici mají vcelku dobře a uvědomil si, že grafika je vlastně všude a poptávka po ní jen tak neskončí (přecijen grafika v nějakém slova smyslu je s námi už od pravěku), tak bylo rozhodnuto – budu designer. Jaký? To jsem ještě nevěděl.

Chvíli mi trvalo se zorientovat na grafickém trhu a zjistit, jak své schopnosti využít. Už od začátku mi bylo jasné, že mě nebaví webdesign anebo práce s texty. Má prvotní představa bylo tvořit filmové plakáty, ale to jsem vyhodnotil jako nudné. Poté jsem měl sen dostat se do Pixaru a tvořit 3D. To jsem vyhodnotil jako nemožné (a stejně mě 3D ani nebavilo) a spíše jsem přemýšlel o tom pracovat jako Matte Painter u filmů (např. ve studiu ILM anebo WETA). Ale pak jsem četl články o tom, jaká je to otrokařina a že jsou tvůrci velmi slabě placení a tak nějak jsem z toho vystřízlivěl. Takže jsem najednou neměl cíl žádný. Rozhodl jsem se, že nad tím nebudu nějaký čas přemýšlet a že „to pravé“ se snad časem objeví. A objevilo. 🙂

 

TV_ukazka_praci

 

  • A proč sis vybral tvorbu logotypů jako hlavní zaměření?

Kéž bych měl na tuto otázku jasnou a stručnou odpověď. Faktem je, že to byla spíš náhoda. V roce 2009, kdy jsem (marně) zkoušel hledat první zakázky, jsem náhodou narazil na poptávku loga Geosense na portále Grafika.cz. Nabízeli asi 2.000 pro výherce, což mi přišlo v té době jako astronomická cena „za obrázek“. Do té doby jsem o logách nepřemýšlel. Zkoušel jsem plakáty, bannery, ale loga – ač jsem je samozřejmě znal (jsou všude) – jsem nikdy neplánoval tvořit. Poptávka mě tedy zaujala, stáhl jsem si InkScape a vytvořil své první „logo“. Pro pobavení, takto vypadalo:

TV_prvni_logo

Odpověď od nich jsem nedostal – ani se nedivím. To ale nebylo v tu chvíli podstatné. Začal jsem vyhledávat další logo-poptávky a trénoval jsem. Prvních pár let jsem ale vůbec nesledoval přednášky, odbornou literaturu, ani články o logách. Netušil jsem, co vše se za logama skrývá a jaká musí splňovat pravidla. Ani jsem nenahlížel do logo-galerií, abych zjistil, jak mají kvalitní loga vypadat. A jelikož jsem neměl žádný feedback, tak jsem tvořil děsná loga ještě celkem dlouho. 🙂

S každým dalším logem jsem se utvrzoval v tom, že loga jsou pro mě to pravé. Tvorbu jsem si užíval. Bavilo mě to. Snažil jsem se neustále zlepšovat jak vizuální kvalitu (co nejdokonalejší a nejčistší křivky), tak i tu významovou (co nejzajímavější metafory). Jelikož jsem se tomu opravdu oddal, tak netrvalo tak dlouho, až se kvalita začala zlepšovat natolik, že to začlo tu a tam vydělávat nějakou korunu. Což mě nakoplo ještě více – viděl jsem, že to má pro lidi hodnotu a že má smysl v tom i nadále pokračovat.

Když se zamyslím nad tím, proč mě loga tak baví, tak je to asi tím, že mě vždy bavilo věci zjednodušovat. Maturitní otázky jsem byl schopen pokrátit a díky zkratkám a barvám (pro zpřehlednění) každou otázku nasoukat na jednu A4. Na VŠ jsem byl ten, kdo zkracoval poznámky, ze kterých se pak většina ročníku učila. Zkrátka mě vždy bavilo najít ve všem tu esenci, věci zjednodušit a vyházet balast kolem. O čemž vlastně i loga jsou – o zjednodušení a vyjádření esence a charakteru byznysu do co nejjednoduššího a zapamatovatelného loga.

A další důvod, proč mě logotvorba tak baví, je ten, že vytvářím tvář něčího byznysu. Vytvářím něco, co bude firmu reprezentovat klidně další desetiletí. Navíc loga uvidí tisíce lidí. Sice nebudou vědět, kdo logo vytvořil, ale to není důležité – pro mě je důležité, že je má práce na očích a že nějakým způsobem ovlivňuji (a snad zlepšuji) něčí byznys.

 

  • Na crowsourcingových portálech jako je například Logopro či Topdesigner jsi na předních místech. Jak se to přihodilo?

No jak, vyhrával jsem. 🙂 Hrálo tam roli více faktorů.

Zaprvé – na TopDesignera jsem se dostal v jeho začátcích, kdy se tam pohybovalo pár desítek designerů (ne tisícovka, jako nyní). Šance na výhru tedy byly vyšší. U Logopro tomu bylo podobně. Ale samozřejmě statistika nebyla jediná věc, která mé výhry zapříčinila.

Zadruhé – velkou roli hrála má snaha a nadšení do soutěží. Soutěžení jako takové jsem si vždy užíval. Ke každé soutěži jsem přistupoval jako k další výzvě, kterou musím vyzkoušet. A každý kvalitní návrh jiného grafika mě nutil přijít s ještě kvalitnějším řešením. Nu a jelikož jsem byl student a času bylo relativně dost, mohl jsem tvorbě věnovat spostu času. Což znamenalo, že jsem do soutěží asi „dával“ více, nežli většina jiných soutěžících (nebo si to aspoň myslím). Jelikož odměny za loga nebyly nijak extra zajímavé, tak mnoho grafiků nechtělo věnovat svému návrhu moc času, když nemají jistotu odměny. Já šel ale do každé soutěže na sto procent, jakoby to byla má hlavní zakázka a snažil jsem se logo vypilovat k dokonalosti. Věděl jsem totiž, že to je šance, jak vybudovat své základní portfolio, které mi pak bude shánět nové zákazníky – vyplatilo se.

A zatřetí – největší roli dle mě hrálo to, že jsem empatik a že jsem se dokázal vcítit do zadavatelů a pochopit, co hledají. Snažil jsem se číst mezi řádky a zapojovat intuici a zkoušet přístupy, které třeba ostatní nezkoušeli, ale které mi přišly jako dobrý nápad a jako něco, co zadavatele zaujme – a často zaujalo. A často i takové logo vyhrálo. 🙂

Mohl bych pokračovat, ale to by bylo na dlouho. Velkou roli myslím také hrálo to, jakým způsobem jsem návrhy prezentoval a jak jsem vstřícně komunikoval se zadavateli atd. Shrnul bych to tedy asi takto – nemyslím si, že má vyherní loga byla vždy ta nejlepší, co se v dané soutěži objevila, ale byla nejblíže tomu, co si zadavatel představoval – a vo-vo-vo tom to je.

 

TV_ukazka_praci2

 

  • Též máš blog Graficketipy, kde se dělíš o své poznatky ohledně práce v grafických programech. Připravil jsi celkem rozsáhlý e-book o mattepaintingu. Nebojíš se toho, že si vychováváš svojí konkurenci?

Dobrá otázka. To byla má prvotní obava. Nakonec jsem ale usoudil, že ne, že se nebojím. Pokud nepočítám zmíněný e-book, tak na blogu sdílím většinou jen střípky postupů. Sdílím spíše obecné principy, než komplexní postupy. Jinými slovy učím lidi, jak používat části programu, ale už tolik neučím to, jak to vše zkombinovat – to už nechávám na nich. Takže ač jsem doteď předal velké množství know-how, je to takové komprimované a neúplné know-how. 🙂

Navíc v našem oboru jde o daleko víc, než jen dobře ovládat program. To zvládá kdekdo. Vídám lidi, co s Photoshopem pracují od první verze a přesto je kvalita jejich prací na nízké úrovni. Proč? Protože program nikdy nenahradí čirou lidskou kreativitu. Nikdy za nás nevymyslí, jaký vizuál dáme nějaké kampani, jaký webdesign se hodí pro jakou firmu atd. Grafický software je nástavba, ne základ. Základem jsou nápady a ty grafik buďto má, nebo nemá.

A hlavně – píšu o Photoshopu, ne o logách, takže z hlediska logotvorby (což je mé zaměření) si konkurenci nevychovávám. Ale i kdyby ano, tak bych se nebál – u log jde hlavně o nápady a mít nápady naučit (dle mého) nejde. Každé logo, co na světě existuje, by dokázala vektorově nakreslit drtivá většina logotvůrců. Možná by to zvládli i ti, co ani loga netvoří. Ale vymyslet nějaké logo od píky a ušít ho na míru? To už je jiná pohádka. To už každý nedokáže.

 

  • Určitě si všímáš designu kolem sebe. Co si myslíš o kvalitě českého grafického designu?

Zúžil bych to na loga/branding, jiný design mě moc nebaví. Pokud tedy nepočítám třeba naše šikovné tvůrce concept artů, space artistů apod., které sleduji rád.

Celkově z českého designu tolik nadšený nejsem. Vlastně nebýt jmen jako je Adam Hrubý anebo Lumír Kajnar, tak žádného velkého tvůrce log neznám. Většina českých log, která vídám, moc kvalitní nejsou. Občas bývají vizuálně zdařilá (někdy bohužel ani to ne), ale často postrádají smysl a duši.

Nicméně nedávno mě velmi mile potěšil rebranding českého florbalu – sice tento sport nesleduji, ale po zhlédnutí jejich videa a prohlédnutí corporate identity to na mě „dýchlo“, oslovilo mě to a mé logařské srdce zaplesalo. 🙂

Co si tedy myslím o kvalitě českého designu? Vnímám, že je u nás spousta šikovných tvůrců. Bohužel tací tvůrci jsou často odmítáni konzervativními zadavateli, kteří hledají nudná řešení. Nemyslím si tedy, že by byl český design špatný, spíše jsou „špatní“ ti, kteří za design platí a kteří rozhodují o tom, jaký design „uspěje“. Plno příšerných log mohlo začít jako vynikající logo, které se klientům nelíbilo (nebylo dostatečně růžové a protože nečí vnučka by si v logu přála koťátko) a tak ho pomocí desítek korekcí zdeformovali natolik, že se k němu nechce hlásit už ani samotný designer. To je bohužel smutná realita dnešní doby (i když v zahraničí je situace lepší). Málokterý klient dokáže odložit svůj (ne)vkus pro vyšší dobro – pro dobro kvalitního loga, které perfektně sedí k byznysu, oslovuje toho, koho má oslovovat a vyjadřuje to, co má vyjadřovat.

 

TV_ukazka_praci3

 

  • Máš nějaké tipy pro zadavatele, které by jim pomohly vybrat si správného designéra a dotáhnout zakázku do zdárného konce?

Ze všeho nejdůležitější je připravit si kvalitní zadání předtím, než někoho začnete shánět. Nikdo vám nevytvoří kvalitní logo, pokud napíšete grafikovi požadavky ve stylu: „Dobrý den, jsme Novák Reality a potřebujeme logo. Za návrhy předem děkujeme.“ Loga musí z něčeho čerpat. Musí odrážet charakter vašeho byznysu. Musí té správné cílové skupině předávat tu správnou zprávu. Musí souznít s vaším byznysem a jediný způsob, jak toho dosáhnout, je kvalitní zadání, od kterého se grafik odrazí.

Na toto by byl vhodný samostatný článek, nicméně bodovitě zmíním, na jaké otázky by si měl zadavatel odpovědět předtím, než začne shánět tvůrce. Garantuji vám, že kvalitní tvůrce se bude na podobné otázky (možná v trochu jiné podobě) ptát. Pokud se ptát nebude, utekl bych, neznačí to totiž nic dobrého a výsledkem bude pouze generické a irelevantní logo (byť třeba vizuálně zajímavé), které k vám vůbec nesedne.

  •  Jaké je vaše zaměření, o co se snažíte a jaký je váš cíl?
  •  Čím se lišíte od konkurence, v čem jste výjimeční a proč by si měl zákazník vybrat právě vás?
  •  Jaké vlastnosti byste přisoudili svým službám? Jaké hodnoty vašeho byznysu má logo odrážet?
  •  Jaká je vaše cílová skupina? Co má logo této cílové skupině sdělovat, jak má působit?
  •  Jaká je vaše nejbližší či největší konkurence?
  •  Kde se bude logo používat – web, tisk, rytina, polep auta?

Taktéž se připravte na to, že od vás tvůrci budou chtít ukázky stylů, které se vám líbí. Není to proto, protože by chtěli kopírovat cizí nápady. Jde o to, že existují tisíce cest, kterými se lze vydat a je vhodné tvůrce na začátku nasměrovat. To proto, protože téměř nikdo nedokáže odložit svůj osobní vkus při finálním výběru loga. Takže i když je logo kvalitní a splňuje zadání, nemusí projít, protože je to trochu jiný styl, než zadavatel očekával. Tím, že tvůrci ukážete, co se vám líbí, tomuto (téměř vždy) zabráníte, jelikož mu bude ihned jasné, co hledáte a bude se snažit vám vyjít vstříc. Příklad kvalitní galerie log je Logopond, kam odkazuji klienty já.

 

  • A kde vlastně takové tvůrce hledat? Stačí se obrátit na kohokoli?

Kohokoli učitě ne. Nejdůležitější je se obrátit na relevantní tvůrce. Pokud se někdo zaměřuje na minimalistická loga, nechoďte za ním s překomplikovaným ilustrativním logem. Obraťte se místo toho na logotvůrce, který se tomuto ilustrativnímu stylu věnuje. I doporučení je potřeba brát s rezervou. Pokud máte kvalitního zubaře, neznamená to, že ho doporučíte kamarádovi, který potřebuje transplantaci jater. 🙂 Není doktor jako doktor. A stejně tak to je u logotvůrců – každý máme jiné zaměření a schopnosti. Takže – najděte vhodného tvůrce.

A jak takového tvůrce najít? Chce to projet desítky až stovky portfolií (např. na navolnenoze, chcigrafika, ceskygrafik), vybrat si pár kandidátů, kteří tvoří loga, která vám stylově sednou a těm se ozvat. Když už se zalíbí ukázky v portfoliu, je téměř stoprocentní šance, že budete spokojeni i na konci vaší zakázky.

Pokud nenajdete nikoho vhodného, můžete jít cestou inzerátu na portále webtrh. Zde sepíšete stručné zadání, nastavíte cenové rozpětí a čekáte, až se někdo ozve. Pokud máte nízký rozpočet, je to asi nejvhodnější místo, kde hledat. Pokud ovšem hledáte kvalitu, webtrhu bych se spíše vyhnul. Jsou tam i šikovní tvůrci, ale málokdy je něco zaujme a jsou spíše zastínění stovkami začátečníků.

Lepší volbou jsou soutěžní portály typu topdesigner, logopro anebo designturnaj. Sice ani zde se nepohybuje moc profesionálů, ale oproti webtrhu je zde kvalita znatelně vyšší. Výhodou pro vás je to, že dostanete desítky vkladů od různých designerů, což znamená desítky různých přístupů a odlišných nápadů. A s těmi, co se trefí nejblíže vašemu vkusu, můžete návrhy dolaďovat a ve finále vybrat vítěze, který je vaší představě nejblíže.

 

  • A co pro grafiky? Nějaký tipy, jak se stát kvalitním a úspěšným v oboru?

To ti povím, až budu úspěšným v oboru. 🙂 Ale dobře, zkusím pár rad:

Stát se kvalitním – nepřestávat tvořit a vydržet. Vedle mých více jak 100 úspěšných log leží asi 500 neúspěšných – většina vytvořena pro soutěže. Ale nebýt těch neúspěšných, tak si nikdy nenatrénuju techniky tvorby tak, abych mohl vytvořit ta loga úspěšná.

Pro ukázku, zde je část mých nevyužitých konceptů (rozmazáno, protože je možné, že některá loga ještě využiju, tak aby je náhodou nějaký filuta nevykradl :)). Takže se nebojte tvořit „nadarmo“ a nevnímejte svá neúspěšná díla jako něco špatného. Naopak, vnímejte to jako trénink.

TV_nerealizovana_loga

Stát se úspěšným v oboru – být vidět (mít online portfolio, bez něj neexistujete), být aktivní v komunitě grafiků, ideálně být i přínosný pro komunitu (např. blogování, sepsání e-booku), odvádět dlouhodobě kvalitní práci, chovat se na internetu slušně (nikdo nechce spolupracovat s hulvátem), být vstřícný a příjemný ke klientům (tím spokojenější budou a tím spíše vás doporučí dále) a začít se zajímat o sprostá slova jako SEO a hlavně osobní branding.

 

  • Jednou za čas vyrazíš do světa. Co říkáš na koncept „Digitálního nomádství“? Je reálné takto fungovat delší dobu?

Digitální nomádství jsem si zatím vyzkoušel pouze jednou, měsíc v Thajsku. A bylo to boží. Od rána jsem cestoval, hikoval, fotil, plul po ostrovech, jezdil na slonech… a v 6 večer jsem se vrátil do resortu, zapl noťas a pracoval na zakázkách pro české klienty. Celý měsíc proběhl bez problémů a nebýt toho, že jsem to klientům oznámil, tak by ani nepoznali, že jim soubory zasílám z Thajska a ne z Prahy. Což je indikace dobře zvládnutého digitálního nomádění. 🙂

Jestli je reálné takto fungovat delší dobu? Určitě je. Jen je potřeba mít silnou pracovní morálku a opravdu vykonat práci, která má být vykonána. Výhodou je, že není čas na prokrastinování a práci odvádíte tak nejrychleji, jak je to možné, protože už chcete být hotoví a vyrazit do města nebo na pláž.

Velmi ale záleží na tom, jakou máte pracovní dobu – pokud nějakou máte. Osobně jsem si stanovil pracovní dobu 12:00–18:00 – to pracuji na zakázkách (na vymýšlení a tvorbě log pracuji často mimo tyto hodiny). A klienti jsou zvyklí, že jsem v tuto dobu na příjmu a když něco potřebují, pomůžu jim. Proto bylo v mém případě důležité najít zemi s ideálním časovým posunem. Kdybych totiž nomádoval v Evropě, tak je to o ničem – čas na cestování bych měl pouze dopoledne a večer, jelikož by byl časový posun minimální anebo žádný. Ale v Thajsku je o 6–7 hodin jinak (záleží na zimním/letním čase), takže jsem měl prakticky celý den čas si užívat a pak, fyzicky vyčerpaný (ale nabitý zážitkama a inspirací) si sednout a odpracovat si svých 5–6 hodin.

Mít klientelu, která nepotřebuje akutní výpomoci, nemusel bych výběr destinace tolik řešit – práci bych během dne vykonal tehdy, kdy se mi to hodí. Ale to v tuto chvíli možné není, takže jsem trochu omezen a na další nomádskou dovolenou vyrazím opět někam s podobným časovým posunem, třeba do okolí Indonésie, Filipíny atd.

Nicméně vřele doporučuji každému z vás si alespoň jednu nomádskou dovolenou zažít. Zejména my grafici si můžeme dovolit pracovat odkudkoli. Když už nám to technologie umožňuje, proč toho nevyužít? Navíc třeba právě Thajsko je daleko levnější, nežli Česko, takže (pokud nepočítám letenku) to zas tak velký výdaj není. Pokud byste tam byli například na půl roku, tak naopak oproti ČR hodně ušetříte.

 

TV_ukazka_praci4

 

  • Co tvoje plány do budoucna?

V tuto chvíli se začínám zaměřovat na tvorbu Corporate Identit, protože cítím, že loga už zkrátka nestačí. Taktéž se vzdělávám v oblasti brandingu, což je hodně komplexní a široká tematika a chvíli potrvá, než do ní naplno proniknu.

Do budoucna bych rád svou logotvorbu povznesl na vyšší úroveň a dostal se do té „vyšší ligy“, přinejmenším na české půdě. Na to bych rád navázal tvorbou zmíněných firemních identit a postupem času i kompletním brandingem. Mezitím bych rád tu a tam vycestovával ať už na nomádské dovolené, anebo skutečné dovolené, protože Země je příliš velká na to, aby byl člověk celý život jen na jednom místě. 🙂